viernes, 29 de abril de 2011

Activitat 25. Comparació entre Aristòtil i Epicur

Aristòtil

Va ser un filòsof grec. És una de les figures més singulars i polèmiques de la filosofia hel·lenística.

Va escriure els primers tractats sistemàtics d'ètica, en els quals exposa allò que explica el comportament moral de les persones.


La seva teoria ètica defensa que el fi últim de l'ésser humà, la qual cosa explica el seu comportament moral, és aconseguir la felicitat. (felicitat és eudaimonía en grec, d'aquí el terme eudemonisme per referir-se a la seva ètica).

Aristòtil sosté que tots els éssers humans desitgen, per naturalesa, ser feliços, però és evident que pocs ho aconsegueixen. La principal raó és que prenen decisions equivocades i confonen la felicitat amb l'ambició personal, la riquesa o el prestigi.

Per no equivocar-se, Aristòtil creu que cal fer ús de la raó i no triar l'opció més beneficiosa a primera vista, sinó la més prudent, la que se situa en el terme mitjà entre l'excés i el defecte. ... Així, la persona prudent decideix, sense covardia ni temeritat, la qual cosa és millor per al conjunt de la seva vida i no el que li convé en el moment.


Epicur

Va ser un filòsof grec. Se'l considera com un dels grans pensadors de la humanitat. El seu pensament en lògica, naturalisme i ètica dominaren en el pensament europeu fins ben entrat el segle XVI.


Una altra de les aportacions de l'ètica grega és l'hedonisme d'Epicur.

Aquesta teoria defensa que el fi últim de l'ésser humà és aconseguir la felicitat entesa com plaer. (plaure és hedoné en grec, d'aquí el terme hedonisme per referir-se a aquesta ètica).

Per a Epicur, el comportament de l'ésser humà s'explica en la recerca del plaer i l'evitació del dolor. No obstant això, Epicur no es refereix només a plaers i dolors corporals, sinó també espirituals.

El màxim de plaer per a Epicur es troba en:

-La tranquil·litat d'esperit, una vegada satisfetes totes les necessitats.
-L'absència de preocupacions i de sofriments. Es tracta d'aconseguir que la malaltia, la destinació o la mort ja no ens preocupin.

No hay comentarios:

Publicar un comentario