Aquest text del filòsof alemany Immanuel Kant pertany a la seva obra
dedicada a la teoria del coneixement, titulada Crítica de la raó pura, on explica l’origen i els límits del
nostre coneixement, i concretament en aquests dos paràgrafs parla sobre els elements
del coneixement, a través de la distinció fonamental entre matèria del
coneixement i forma del coneixement.
Ja a la primera frase del text Kant afirma rotundament que “tot el nostre coneixement comença per
l’experiència”, és a dir, no hi ha coneixement que no parteixi dels sentits,
atès que tot s’inicia amb les impressions sensibles, les quals constitueixen la
matèria del coneixement, allò que ens ve donat; hi ha d’haver intervenció
primerament d’algun sentit (vista, oïda, olfacte, tacte o gust) per a què es
produeixi qualsevol mena de coneixement.
A la segona frase del text, escrita en forma de pregunta però
contenint ja l’afirmació, és a dir expressat mitjançant el bell recurs de la
pregunta retòrica, Kant amplia com comença el coneixement pels sentits. Diu que
és necessària la presència dels objectes per despertar la nostra facultat de
conèixer, d’allò que ens ve donat, que esdevenen la porta d’entrada al
coneixement, per tant, si no hi ha aquests no hi ha coneixement, i quan els
objectes són percebuts pels nostres sentits se’n produeix una representació
directament, o el nostre enteniment elabora aquestes dades aportades pels
sentits com si fos una matèria bruta, amb la qual el nostre enteniment en fa
coneixement.
“Per tant, en l’ordre temporal, cap
coneixement no precedeix l’experiència i tot coneixement comença amb ella”.
És a dir, cronològicament, tot coneixement comença amb l’experiència, no hi pot
haver res anomenat pròpiament “coneixement” que sigui anterior a ella. Si no hi
ha aquests objectes que ens desperten el coneixement nosaltres estem
“adormits”, a l’espera que algun sentit es desperti per la presència d’un
objecte.
“Però, encara que tot el nostre
coneixement comenci amb l’experiència, no per això procedeix tot ell de
l’experiència.” En aquesta primera frase del segon paràgraf, Kant fa una
distinció molt important: encara que tot comença temporalment amb
l’experiència, no tot ell en procedeix, és a dir, hi ha coneixements que ja hi
eren, que no necessiten de l’experiència perquè ja els tenim els subjectes
cognoscents. Aquest fet el filòsof l’explica amb la darrera frase: “En efecte, podria passar que el nostre
coneixement empíric fos una composició del que rebem mitjançant les impressions
i del que produeix la nostra pròpia facultat de conèixer a partir d’ella
mateixa”. Així el coneixement és una composició, una mescla, del que rebem
pels sentits (les impressions) i d’alguna cosa que nosaltres mateixos produïm sense
objectes, això seran els “a priori”, concepte que no surt al text però és el
que està dient Kant. Es tracta d’un coneixement independent de l’experiència i
per això pot dir abans que no tot el coneixement procedeix d’ella; en el moment
de captar les impressions el subjecte els dona forma gràcies a les nostres
facultats de coneixement, es tracta d’allò que nosaltres posem, la forma del
coneixement.
Finalment podem comparar la teoria del coneixement de Kant amb la del
filòsof empirista Hume. Hume defensa, basant-se en els seu principi empirista i
d'immanència, que tot el coneixement està basat en les impressions obtingudes
de l'experiència, el record de la qual serien les idees. Aquestes serien les,
com ell les anomena "qüestions de fet": ens donen coneixement
contingent i probable, mai universal. A més també accepta com a coneixement les
relacions entre idees que fa la nostra ment. Per això, Hume nega la
possibilitat de la Metafísica com a coneixement i de la ciència, doncs
l'obtingut a través dels sentits no ho podem universalitzar, arribant a negar
fins i tot les idees de causa i substància.
Kant, d'altra banda, estableix que el coneixement ha de complir dues
condicions: la formal i l'empírica. Defensarà doncs les possibilitats imposant
la primera condició a la segona. Amb tot, només seran científics els judicis
sintètics a priori. Així, gràcies a la sensibilitat i a l'enteniment la ciència
és possible. No obstant això, també negarà la Metafísica com a coneixement per
no complir la condició material, malgrat admetre que a l'ésser humà li és
impossible una vida al marge de la Metafísica, doncs tendeix naturalment a
aquesta. El coneixement de Hume seria el que per a Kant només és la sensibilitat
però mancaria del caràcter reflexiu de l'enteniment.


No hay comentarios:
Publicar un comentario